Μουσική

Γιατί μουσική; 

Η μουσική είναι δημιουργία, μια ανθρώπινη εφεύρεση που υπάρχει στην καθημερινότητά μας. Όμως, από πού προήλθε; Γιατί την εφηύραμε; 
Υπάρχουν διάφορες πολύ ενδιαφέρουσες θεωρίες όσον αφορά την προέλευση της μουσικής και την επίδρασή της στους ανθρώπους, οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικές έρευνες και εκφράζουν διαφορετικές απόψεις ως προς την προέλευση της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και μουσικής. 
Τα οφέλη της μουσικής για τον άνθρωπο έχουν μελετηθεί εκτενώς. Μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων, η μουσική βοηθάει ιδιαίτερα στη χαλάρωση, προάγει την έκφραση συναισθημάτων, βελτιώνει την επικοινωνία και ενισχύει τη μνήμη, ευνοεί τη δημιουργικότητα και, κατά τη διάρκεια της κύησης, ωφελεί τη μητέρα χαλαρώνοντάς την. 

Η προέλευση της μουσικής 

Η μουσική υπήρχε σε όλους τους πολιτισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Είναι πιθανότατα μια από τις παλαιότερες μορφές επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, καθώς η έκφραση μέσω ήχων και χορών προηγείται της ομιλίας. Αυτό αποδεικνύεται από τα μουσικά όργανα που βρέθηκαν σε αρχαιολογικούς χώρους ηλικίας 6.000 και 8.000 ετών. Επίσης, τα βρέφη αποκρίνονται καλύτερα όταν επικοινωνούμε μαζί τους με μελωδίες, και όχι με λέξεις. 
Θα μπορούσε η μουσική να ήταν η δραστηριότητα που προετοίμασε τους προγόνους μας για την προφορική επικοινωνία; Είναι πιθανόν. Υπάρχουν διάφορες θεωρίες που υποστηρίζουν την άποψη αυτή. Σύμφωνα με μια θεωρία, η μουσική αναπτύχθηκε εξελικτικά διότι προάγει τη γνωστική ανάπτυξη, ήτοι τη γνώση. Άλλοι επισημαίνουν την προέλευση της μουσικής ως στοιχείο σύνδεσης, σχέσης και κοινωνικής συνοχής μεταξύ των ανθρώπων. 
Η μουσική είναι παρούσα σε κάθε συγκέντρωση ανθρώπων: σε θρησκευτικές 
τελετές, σε Πανεπιστημιακές αποφοιτήσεις, σε στρατιωτικές παρελάσεις, αθλητικές εκδηλώσεις, ρομαντικά δείπνα, κηδείες, κ.λπ. Συνεπώς, η μουσική είναι θεμελιώδες στοιχείο τόσο για τη ζωή σε ατομικό επίπεδο όσο και για τη συμβίωση στο πλαίσιο της κοινωνίας. 
Η έρευνα της εξελικτικής προέλευσης της μουσικής, και της μουσικής ως ένστικτο ανέρχεται στην εποχή του Δαρβίνου, ο οποίος υποστήριξε ότι το μουσικό ένστικτο στον άνθρωπο εξελίχτηκε μέσω φυσικής επιλογής, στο πλαίσιο τελετουργιών ζευγαρώματος. Στην «Καταγωγή του ανθρώπου» γράφει: 
«Καταλήγω στο συμπέρασμα ότι οι μουσικές νότες και ο ρυθμός αποκτήθηκαν για την προσέλκυση του αντίθετου φύλου.» Από την πλευρά του, ο Αμερικανός επιστήμονας Stanley Miller υποστηρίζει ότι η μουσική αναπτύχθηκε εξελικτικά προκειμένου τα αρσενικά να προσελκύουν θηλυκά, παράγοντας που εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα. 
Υπάρχουν άλλες μεταγενέστερες θεωρίες, λ.χ. σύμφωνα με τους Sperber, Barrow και Pinker η μουσική δεν εξηγείται με τη λογική, απλά υπάρχει για την ευχαρίστηση που μας δίνει. 

Τι κάνει η μουσική στον ανθρώπινο εγκέφαλο; 

Ο επικλινής πυρήνας σχηματίζεται από ένα σύνολο εγκεφαλικών νευρώνων, η διέγερση των οποίων παράγει ντοπαμίνη, μια ουσία που μας προκαλεί την αίσθηση της ευεξίας. Ο επικλινής πυρήνας είναι το κέντρο από το οποίο αντλούμε την αίσθηση της επιβράβευσης και της ευχαρίστησης· της ευχαρίστησης που μπορεί να προέλθει από την κατανάλωση τροφής, από το σεξ, από φάρμακα καθώς και από τη μουσική. 
‎‎
Οι μελωδίες επηρεάζουν τον εγκέφαλο, προκαλώντας συναισθηματικές αντιδράσεις. Η μουσική είναι πνευματική ανταμοιβή. Όταν ακούμε ένα τραγούδι, προκαλείται μια νευρολογική αντίδραση με τη συμμετοχή διάφορων τμημάτων του εγκεφάλου. 
Ο Dr. Lopez-Teijón υποστηρίζει ότι ο ρόλος της μουσικής ως μέσο επικοινωνίας έχει αντικατασταθεί από άλλα μέσα το τηλέφωνο, τη γραφή, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, κ.λπ. και τονίζει ότι πλέον χρησιμοποιούμε τη μουσική αποκλειστικά ως στοιχείο ευχαρίστησης, πολιτισμού και τέχνης, και όχι ως μέσο επικοινωνίας. 
‎‎
Βάσει των στοιχείων αυτών και των οφελών της μουσικής για τον άνθρωπο, το Institut Marquès ξεκίνησε τις εργασίες του στην ιδέα της μουσικής στα έμβρυα και στη μελέτη και την αξιολόγηση των επιπτώσεών της σε αυτά. Η σύνθετη διαδικασία που συνεπάγεται η εμβρυική ανάπτυξη (νευρωνική, ακουστική,κ.λπ.) και το περιβάλλον του εμβρύου κατέστησαν το έργο δύσκολο, όμως χάρη στην εργασία του Institut Marques και του Music in Baby, αναπτύξαμε μια μοναδική και ασφαλή συσκευή η οποία επιτρέπει στα έμβρυα να ακούσουν μουσική πριν ακόμη γεννηθούν. 

Το έμβρυο αποκρίνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα είδη μουσικής; 

Κατόπιν της μελέτης με τη μουσική για φλάουτο του Μπαχ, το Institut Marquès συνεχίζει την έρευνα με άλλα είδη μουσικής και ήχων, με τα αποτελέσματα να παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Επί του παρόντος αναλύουμε το ποσοστό των εμβρύων που αποκρίνονται κουνώντας το στόμα και τη γλώσσα, και το ποσοστό των εμβρύων που προβάλλουν τη γλώσσα ως απόκριση σε κάθε είδος μουσικής. 
Έχουμε δοκιμάσει πολλά διαφορετικά είδη μουσικής καθόλη τη διάρκεια της μελέτης, επικαιροποιώντας τα αποτελέσματα σε εβδομαδιαία βάση, και συνεχίζουμε να διερευνούμε τους ρυθμούς και τις μελωδίες που προκαλούν μεγαλύτερη διέγερση και τους λόγους στους οποίους οφείλεται αυτό. 
Η Universal Music συνεργάζεται με την ερευνητική ομάδα μας στο τμήμα έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας και επιτρέπει τη χρήση των αρχείων της. Επιπλέον, οι συνεργάτες της εταιρείας πρότειναν ήχους και απομόνωσαν τα τμήματα από τα οποία έχουμε λάβει περισσότερα αποτελέσματα, ώστε να αναλύσουμε τα 
συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των εν λόγω μελωδιών. 
Στο γράφημα παρουσιάζονται ορισμένα από τα αποτελέσματα και μπορείτε να 
ακούσετε το μουσικό κομμάτι: 
ΠΙΝΑΚΑΣ 
 ΣΥΝΘΕΤΗΣ  ΤΙΤΛΟΣ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΞΟΧΗ ΓΛΩΣΣΑΣ
Mozart
Serenade K525, Mozart
91% 73%
Christmas song

Campana sobre campana

91% 30%
Queen

Bohemia Rhapsody, Queen

90% 40%
Miguel Poveda

Embrujao por tu querer, Mozart

90% 20%
Flauta Bach

Solo BWV1030, Bach

87% 47%
Village people

Y.M.C.A

90% 10%
Prokofiev

Pedro y Lobo Op.67

88% 10%
Tradicional JAP

Kizuna

84% 46%
Mantra
82% 9%
Piano Mozart

Sonata K448, Mozart

80% 20%
Tambores

African music

78% 11%
Emiliano Tosso

Maternita

75% 35%
Beethoven

Sinfonia nº 9, Himno de la Alegría

72% 27%
Ozone

Dragostea Din Tei

70% 20%
Strauss

Marcha Radetzky, Strauss

70% 10%
Richard Clayderman

Adeline

60% 30%
Adele (a capella)

Someone like you, Adele

60% 20%
Arpa

Fiesta Criolla, Carlos Santana

60% 10%
Bee Gees

Too much heaven

59% 0%
Rancheras

Vicente Fernández, El Rey

55% 5%
Singing of
54% 8%
Havaneres

Gavina voladora, Marina Rossell

50% 17%
Guitar

Concierto de Aranjuez, Joaquín Rodrigo

50% 10%
Shakira

Waka waka

50% 8%
Vivaldi

Concierto RV359, Vivaldi

50% 20%
Gregorian

Santo Domingo de Silos

50% 6%
Mickey Mouse Voice
76% 17%
Human voice
60% 0%

Το έμβρυο  αντιδρά διαφορετικά ανάλογα με το μουσικό κομμάτι

Η σερενάτα K 525 του Μότσαρτ προκαλεί κινήσεις του στόματος και της γλώσσας στο 91 % των εμβρύων και προβολή της γλώσσας σε ποσοστό 73 % των εμβρύων άνω των 6 μηνών. Ωστόσο, η σονάτα K448 για πιάνο του Μότσαρτ προκαλεί μικρότερη απόκριση (80 % και 20 % αντίστοιχα).