Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Η απόκριση του εμβρύου στην κολπική μουσική. 
Ανακάλυψη στο πεδίο υποβοήθησης της επικοινωνίας του 
εμβρύου μέσω ενδοκολπικής μουσικής. 
 
Μάθαμε για πρώτη φορά ότι το έμβρυο μπορεί να διακρίνει ήχους από τη 16η  εβδομάδα και ότι αντιλαμβάνεται τους εξωγενείς ήχους ως παραμορφωμένους  ψιθύρους. Ανακαλύψαμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να κάνουμε το μωρό  σας να ακούει όπως εμείς, ώστε να αντιλαμβάνεται τον ήχο στη σωστή ένταση και  χωρίς παραμορφώσεις.
‎ 
Το έμβρυο αντιδρά στη μουσική που εκπέμπεται ενδοκολπικά κουνώντας το στόμα κα‎ι τη γλώσσα του, σαν να προσπαθεί να μιλήσει ή να τραγουδήσει.  Πλέον μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί του και, για πρώτη φορά,  παρατηρήσαμε μια συγκεκριμένη κίνηση του βρέφους. 
Το Ultrasound, το περιοδικό της βρετανικής ιατρικής εταιρείας υπερήχων (British Medical Ultrasound Society - BMUS), δημοσίευσε έρευνα με τίτλο Fetal Facial Expression in Response to Intravaginally Transmitted Music («Μορφασμοί του εμβρύου ως απόκριση σε ενδοκολπικά εκπεμπόμενη μουσική»), ένα καινοτόμο ερευνητικό πρόγραμμα για την εμβρυική ακοή. 
Όπως διευκρινίζεται στη μελέτη, από τη 16η εβδομάδα της κύησηςυπάρχει  απόκριση σε μουσική που παρέχεται ενδοκολπικά, η οποία εκφράζεται μέσω συγκεκριμένων κινήσεων του στόματος και της γλώσσας. 
Σύμφωνα με την αρχική μας υπόθεση, η μουσική προκαλεί απόκριση η οποία εκδηλώνεται ως κινήσεις άρθρωσης ήχων, καθώς κινητοποιεί τα εγκεφαλικά κυκλώματα που διεγείρουν τη γλώσσα και την επικοινωνία. Με άλλα λόγια, η μάθηση ξεκινάει από τη μήτρα. 
Η μελέτη δείχνει ακόμη ότι ο μόνος τρόπος με τον οποίο το έμβρυο μπορεί να  ακούσει μουσική όπως εμείς είναι η μετάδοσή της ενδοκολπικά. Όταν η μουσική  αναπαράγεται έξω από το σώμα, μέσω της κοιλιάς της μητέρας, το έμβρυο δεν την αντιλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο. 
Τι σημαντικές καινοτομίες παρέχει η μελέτη; 
Αποδεικνύει, για πρώτη φορά, ότι το έμβρυο μπορεί να ακούσει από τη 16η εβδομάδα της κύησης. 
Το Babypod μπορεί να ανοίξει νέα πεδία στην έρευνα της εμβρυικής ακοής και κώφωσης. 
Επιτρέπει στη μητέρα να βεβαιώνεται για την ευεξία του εμβρύου. 
Στο άκουσμα μουσικής, το έμβρυο ανταποκρίνεται με κινήσεις άρθρωσης ήχων, ενέργεια που αποτελεί το στάδιο πριν από το τραγούδι και την ομιλία. 
Με το Babypod, μπορούμε να μεταδώσουμε ήχο αποτελεσματικά στο 
έμβρυο εντός της μήτρας και να το διεγείρουμε προτού ακόμη γεννηθεί. 
Τι ήχοι ακούγονται στη μήτρα; 
Το έμβρυο λαμβάνει ήχους από το εσωτερικό του σώματος της μητέρας, όπως ο καρδιακός παλμός, η αναπνοή και η εντερική δραστηριότητα.Επίσης, αντιλαμβάνεται τους ήχους που παράγει η μητέρα, λόγου χάρη όταν μιλάει ή περπατάει με ψηλοτάκουνα παπούτσια, καθώς και άλλους εξωτερικούς ήχους. 
Το έμβρυο είναι καλά προστατευμένο από τον θόρυβο. Το γεγονός ότι ζει σε ηχομονωμένο περιβάλλον σημαίνει ότι οι ήχοι που αντιλαμβάνεται είναι 
παραμορφωμένοι, όπως έχει αποδειχτεί από έρευνα σε θηλαστικά με τη 
χρήση ενδομητρικών μικροφώνων. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι περισσότεροι 
ήχοι γίνονται αντιληπτοί ως ψίθυροι (περίπου 30 dB), ενώ η φωνή της μητέρας σε 
μια κανονική συζήτηση (60 dB) γίνεται μετά βίας αντιληπτή (24 dB). 
Δεδομένου ότι οι περισσότεροι ήχοι επαναλαμβάνονται, το έμβρυο τους συνηθίζει 
και δεν αντιδρά. Οι ήχοι αυτοί δεν εμποδίζουν το έμβρυο από το να κοιμηθεί. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι ήχοι στη μήτρα ακούγονται όπως το θρόισμα στο δάσος. 

Πώς φτάνει ο ήχος στο έμβρυο; 

Σύμφωνα με όσα έχουμε ανακαλύψει, γνωρίζουμε ότι η φωνή της μητέρας και άλλοι 
εξωτερικοί ήχοι δεν γίνονται αντιληπτοί όπως τους ακούμε εμείς. Ο μαλακός ιστός του κοιλιακού τοιχώματος και το εσωτερικό του σώματος της μητέρας απορροφούν τα ηχητικά κύματα, περιορίζοντας την έντασή τους και δημιουργώντας έναν παραμορφωμένο ήχο. Είναι λες και το έμβρυο περιστοιχίζεται από μαξιλάρια ή σαν να ακούμε κάποιον να μιλάει στο διπλανό δωμάτιο, χωρίς όμως να μπορούμε να καταλάβουμε τι λέει. 
Σύμφωνα με μελέτη σε κυοφορούντα θηλαστικά η οποία δημοσιεύτηκε το 1996, οι λέξεις που διατυπώθηκαν εξωτερικά και ηχογραφήθηκαν στο εσωτερικό της μήτρας ήταν μόλις κατά 50 % αντιληπτές (Griffiths κ. συν., Journal of the Acoustical Society of America). 
Πιστεύεται ότι το έμβρυο αντιλαμβάνεται πρωτίστως χαμηλούς τόνους, διότι οι υψηλότεροι ήχοι αποσβένονται ακόμη περισσότερο.
Ο μοναδικός τρόπος το έμβρυο να ακούσει όπως εμείς είναι μέσω του κόλπου. 
Ο κόλπος είναι κλειστός χώρος και, υπό την έννοια αυτή, εμποδίζει τη διάχυση του ήχου. Τα στρώματα μαλακού ιστού που διαχωρίζουν το έμβρυο από την προέλευση του ήχου είναι λιγότερα: παρεμβάλλονται μόνο τα τοιχώματα του κόλπου και της μήτρας. 
Τοποθετώντας ένα ηχείο στον κόλπο, το βρέφος μπορεί να αντιληφθεί τον ήχο σχεδόν στην ένταση με την οποία ο ήχος εκπέμπεται. 
Μουσική από την κοιλιακή χώρα: ένα μέρος του ήχου αντανακλάται πίσω, και ένα άλλο μέρος απορροφάται και παραμορφώνεται από τον μαλακό ιστό που συνθέτει το κοιλιακό και το κολπικό τοίχωμα. Το έμβρυο αντιλαμβάνεται μόνο ένα κλάσμα του εκπεμπόμενου ήχου, το οποίο είναι χαμηλότερης έντασης και ευκρίνειας σε σχέση με το σημείο εκπομπής. 
Ενδοκολπική μουσική: ο ήχος εκπέμπεται σε κλειστό χώρο, με αποτέλεσμα να μην 
υπάρχει διάχυση, και τα στρώματα μαλακού ιστού που διαχωρίζουν το έμβρυο από 
την προέλευση του ήχου είναι λιγότερα. Υπάρχουν μόνο τα κολπικά και τα μητρικά 
τοιχώματα και, συνεπώς, αποφεύγεται η απορρόφηση από τα κοιλιακά τοιχώματα.
‎ 

Πότε αρχίζει το έμβρυο να ακούει; 

Γνωρίζουμε ότι το εσωτερικό αυτί έχει αναπτυχθεί πλήρως τη 16η εβδομάδα της κύησης, όμως μέχρι σήμερα η ιατρική βιβλιογραφία μπορούσε να επιβεβαιώσει τη λειτουργία του ακουστικού συστήματος από την 26η εβδομάδα. Η έρευνά μας αποδεικνύει ότι το έμβρυο αρχίζει να ακούει για πρώτη φορά τη 16η εβδομάδα. 

Η επιστημονική μελέτη 

Πώς πραγματοποιήθηκε η επιστημονική μελέτη; 

‎‎‎‎

Επίκεντρο της μελέτης ήταν η μετάδοση ήχου μεγαλύτερης έντασης στο έμβρυο. Ως εκ τούτου, σχεδιάσαμε μια νέα ειδική συσκευή η οποία θα μετέδιδε μουσική ενδοκολπικά. 
Η μελέτη διενεργήθηκε σε εγκύους ασθενείς του Ινστιτούτου Marques από τη 14η έως την 39η εβδομάδα κύησης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης, η ερευνητική ομάδα χρησιμοποιούσε υπέρηχο για να παρατηρήσει την αντίδραση του εμβρύου στο άκουσμα της μουσικής που μεταδίδονταν τόσο στην κοιλιακή χώρα όσο και ενδοκολπικά. Τα αποτελέσματα συγκρίθηκαν επίσης με ενδοκολπικές δονήσεις οι οποίες δεν συνοδεύονταν από μουσική. 
Η μουσική που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο της δημοσιευμένης μελέτης ήταν το έργο παρτίτα για φλάουτο σε Λα ελάσσονα, BWV 1013, του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. 
Οι υπερηχογραφικές σαρώσεις που διενεργήθηκαν πριν από την έναρξη του ερεθίσματος έδειξαν ότι ποσοστό περίπου 45 % των εμβρύων κινούσαν αυθόρμητα το κεφάλι και τα άκρα, ενώ 30 % κινούσαν το στόμα και τη γλώσσα τους, ενώ 10 % πρόβαλλαν τη γλώσσα. Πρόκειται για χαρακτηριστικές κινήσεις ενός εμβρύου που είναι ξύπνιο. 

Πώς αντιδρά το έμβρυο στη μουσική που εκπέμπεται ενδοκολπικά; 

Πριν από τον υπέρηχο, η έγκυος εισήγαγε την ενδοκολπική συσκευή που σχεδιάστηκε ειδικά για τη μελέτη, η οποία εκπέμπει ήχο μέσης έντασης 54 dB (που αντιστοιχεί σε χαμηλόφωνη συζήτηση ή σε μουσική στο υπόβαθρο). 
Ποσοστό 87 % των εμβρύων αντέδρασαν με ακαθόριστες κινήσεις του κεφαλιού και των άκρων, οι οποίες συνδυάστηκαν με συγκεκριμένες κινήσεις του στόματος και της γλώσσας που σταμάτησαν όταν σταμάτησε η μουσική. Ομοίως, στο άκουσμα της ενδοκολπικής μουσικής σχεδόν το 50 % των εμβρύων αντέδρασαν με μια εντυπωσιακή κίνηση, ανοίγοντας διάπλατα τη σιαγόνα και προβάλλοντας τη γλώσσα όσο το δυνατόν μακρύτερα. 

Πώς αντιδρά το έμβρυο στη μουσική που εκπέμπεται από την κοιλιακή χώρα;

Στην κοιλιά της εγκύου τοποθετήθηκαν ακουστικά που μετέδιδαν μουσική μέσης έντασης 98,6 dB (που αντιστοιχεί σε σειρήνα ασθενοφόρου ή σε μουσική σε νυχτερινό κέντρο).
Κατά το συγκεκριμένο στάδιο της έρευνας δεν παρατηρήθηκε καμία αλλαγή στην έκφραση προσώπου του εμβρύου.
‎‎

Πώς αντιδρά το έμβρυο σε μη μουσικές δονήσεις που εκπέμπονται ενδοκολπικά; 

Προκειμένου να μελετηθεί κατά πόσο η αντίδραση του εμβρύου οφειλόταν στη δόνηση που προκαλείται από τα ηχητικά κύματα (δηλαδή σε μηχανική, μη μουσική δόνηση), η έγκυος ασθενής εισήγαγε κολπικό δονητή σαν εκείνους που χρησιμοποιούνται για σεξουαλική διέγερση. Η ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε υπερηχογράφημα εκπέμποντας ηχητικές δονήσεις μέσης έντασης 68 dB (που ισοδυναμούν με ηχηρή συζήτηση). Κατά το συγκεκριμένο στάδιο της έρευνας δεν παρατηρήθηκε καμία αλλαγή στην έκφραση του προσώπου του εμβρύου. 
Σύγκριση της αντίδρασης του εμβρύου στα διάφορα ηχητικά 
ερεθίσματα 
Ποσοστό 87 % των εμβρύων αντέδρασαν στην ενδοκολπική μουσική με κινήσεις του στόματος και της γλώσσας. Δεν παρατηρήθηκε καμία αντίδραση στις ενδοκολπικές δονήσεις ή στη μουσική από την κοιλιακή χώρα.
 

Άλλα σημαντικά συμπεράσματα

‎‎

  • Παρατηρήθηκε διαφορετική απόκριση σε κάθε υπερηχογράφημα, όπως και διαφορετικός χρόνος έως ότου το έμβρυο αντιδράσει. Το είδος, ο αριθμός και η ένταση των κινήσεων διέφερε μεταξύ των υποκειμένων, όπως και ο χρόνος έως ότου το έμβρυο σταματήσει την κίνηση μετά την παύση του ερεθίσματος, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η κίνηση δεν ήταν ένα απλό αντανακλαστικό. 
  • Η αντίδραση του εμβρύου ξεκινάει τη 16η εβδομάδα και παρουσιάζει στατιστικά σημαντικές διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της κύησης. Όσο πιο προχωρημένη η κύηση τόσο πιο έντονοι οι μορφασμοί του προσώπου. 
  • Κάθε έμβρυο αντιδρά διαφορετικά και σε διαφορετικό βαθμό κάθε φορά που αναπαράγεται μουσική. 
  • Τα αποτελέσματα είναι παρόμοια και για τα δύο φύλα. 
  • Τα δίδυμα επιδεικνύουν παρόμοια συμπεριφορά. 

Πώς εξηγείται η αντίδραση των εμβρύων 

Σύμφωνα με την υπόθεσή μας, η μουσική προκαλεί αντίδραση η οποία εκδηλώνεται ως κινήσεις άρθρωσης ήχων, καθώς η μουσική διεγείρει τα εγκεφαλικά κυκλώματα που είναι υπεύθυνα για τη γλώσσα και την επικοινωνία. 
Όταν το εσωτερικό αυτί σχηματιστεί πλήρως, ένα ηχητικό ερέθισμα με ρυθμό και μελωδία, το οποίο λαμβάνεται μέσω του κοχλία, ενεργοποιεί τα περισσότερα πρωτογενή κέντρα του εγκεφαλικού στελέχους στην περιοχή που ελέγχει την κοινωνική συμπεριφορά, τα οποία προκαλούν την άρθρωση ήχων. 
Μια ομάδα κυττάρων, που αποκαλούνται κάτω διδύμιο, ανιχνεύουν τον ήχο. Εάν τα κύτταρα αυτά αντιληφθούν τον ήχοι ως αρμονικό και τον συσχετίσουν με μουσική, διεγείρονται και ενεργοποιούν τα νεύρα που ελέγχουν την κίνηση του στόματος, της σιαγόνας και της γλώσσας για την άρθρωση ήχων (πρόκειται για το στάδιο πριν από την ομιλία). 
Επί του παρόντος, και σε συνεργασία με τον επικεφαλής νευροανατομίας στη νοσοκομειακή κλινική Βαρκελώνης και τον επικεφαλής ακτινολογίας του νοσοκομείου San Raffaele στο Μιλάνο, η ομάδα ερευνητών μας χρησιμοποιεί απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού στις εγκύους ασθενείς προκειμένου να μελετήσει ποιες περιοχές του εμβρυικού εγκεφάλου κινητοποιούνται μέσω της μουσικής που εκπέμπεται ενδοκολπικά. 
Γνωρίζουμε ότι τα βρέφη αρχίζουν να αρθρώνουν ήχους αυθόρμητα, ως απόκριση στους ήχους που ακούνε, καθώς αρχίζουν να διερευνούν τη φωνητική τους έκταση: πρόκειται για το στάδιο που προηγείται της ομιλίας. Οι μη αρμονικοί θόρυβοι και ήχοι δεν ενεργοποιούν τους νευρώνες αυτούς. Η ομιλία και το τραγούδι διεγείρουν τη φωνητική ανάπτυξη, κάτι που οι θόρυβοι δεν επιτυγχάνουν.

Γιατί το έμβρυο αντιδράει διαφορετικά κάθε φορά που ακούει μουσική; 

Καθώς πρόκειται για απόκριση και όχι απλώς για αντανακλαστικό, η αντίδραση του εμβρύου εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων, γι αυτό και είναι διαφορετική κάθε φορά. Ποικίλλει ανάλογα με τη νευρωνική δραστηριότητα του εγκεφαλικού στελέχους τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, που σημαίνει ότι η απόκριση μπορεί να εξαρτάται από τη φάση ύπνου στην οποία βρίσκεται το έμβρυο ή από τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Για παράδειγμα, όταν τραγουδάμε σε ένα μωρό, η αντίδρασή του διαφέρει ανάλογα με το αν το παιδί πεινάει, διψάει ή νυστάζει. 

Γιατί το έμβρυο δεν αποκρίνεται στη μουσική που εκπέμπεται από την κοιλιακή χώρα; 

Όταν το έμβρυο αποκρίνεται σε μουσική που εκπέμπεται ενδοκολπικά σε ένταση 54dB, όμως δεν αποκρίνεται σε μουσική μεγαλύτερης έντασης που εκπέμπεται από την κοιλιακή χώρα, τότε υποθέτουμε ότι δεν την ακούει. Η μειωμένη ένταση των ήχων που το έμβρυο μπορεί να αντιληφθεί από το εξωτερικό της μήτρας καθιστά τους ήχους μετά βίας αντιληπτούς. 

Γιατί το έμβρυο δεν αποκρίνεται στον ήχο του ενδοκολπικού δονητή; 

Είναι σημαντικό ότι ο ενδοκολπικός δονητής δεν προκαλεί καμία αντίδραση παρότι εκπέμπει ήχο έντασης 68 dB. Γνωρίζουμε ότι ο ήχος είναι μια σειρά δονήσεων με τακτική συχνότητα, ενώ ο θόρυβος εκδηλώνεται υπό μορφή δονήσεων χωρίς τακτική συχνότητα. Ο θόρυβος είναι μια μη αρμονική οργάνωση του ήχουενώ η μουσική είναι αρμονική οργάνωση του ήχου. 
Σε μεταγενέστερες μελέτες, η ερευνητική ομάδα μας παρατήρησε ότι το έμβρυο δεν αντιδρά σε ηχητικά σήματα που εκπέμπονται ενδοκολπικά με ένταση 54dB, καθώς όταν το έμβρυο αντιληφθεί κάποιο ερέθισμα εκδηλώνει απόκριση που σχετίζεται με επικοινωνία. Τέτοια απόκριση μπορεί να προκαλέσει η μουσική ή η ομιλία, όμως όχι ο θόρυβος. 
Όταν μιλάτε ή τραγουδάτε στο μωρό σας, εκείνο θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει μαζί σας επιχειρώντας να αρθρώσει ήχους. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει με απλούς θορύβους, καθώς σε κάθε περίπτωση διεγείρονται διαφορετικά εγκεφαλικά κυκλώματα. 
Σε μελέτη που διεξήγαγε ο Dr. Perani (Dr. Perani κ. συν., PNAS) χρησιμοποιήθηκε απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού προκειμένου να αναλυθούν οι περιοχές του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται από τη μουσική, και παρατηρήθηκε φλοιική και υποφλοιική επεξεργασία στις πρωτογενείς και υψηλότερης τάξης περιοχές του ακουστικού φλοιού, και ειδικότερα στο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου.Οι περιοχές αυτές δεν ενεργοποιούνται από μη αρμονικούς ήχουςΑντιθέτως, δεν παρατηρήθηκε καμία εγκεφαλική διεργασία. 
Συνεπώς, η απόκριση του εμβρύου δεν επιτυγχάνεται με ηχητικές δονήσεις ή θορύβους, αλλά με τη μουσική. 

Συμπεράσματα της μελέτης 

  • 87 % των εμβρύων αντιδρούν στη μουσική που μεταδίδεται κολπικά με κινήσεις του σώματος και της κεφαλής. Επιπροσθέτως, ανοιγοκλείνουν το στόμα, προβάλλουν τη γλώσσα και κάνουν χειρονομίες. Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη ανακάλυψη. Η μουσική λοιπόν διεγείρει τα κυκλώματα επικοινωνίας, την άρθρωση ήχων και τη μάθηση στα έμβρυα, προκαλώντας τους μια επικοινωνιακή αντίδραση.
  • Αποκαλύφθηκε ότι το έμβρυο μπορεί να ακούσει από τη 16η εβδομάδα της κύησης, γεγονός που μέχρι σήμερα είχε επιβεβαιωθεί μόνο από την 26η εβδομάδα. 
  • Η  απόκριση στη μουσική διαφέρει ανά έμβρυο, καθώς κάθε έμβρυο παρουσιάζει διαφορετικές αντιδράσεις κάθε φορά που αναπαράγεται μουσική. Επίσης, τα έμβρυα αντιδρούν διαφορετικά ανάλογα με τη μουσική την οποία ακούνε. 
  • Δεν πρόκειται για αντανακλαστική αντίδραση, οι κινήσεις ξεκινούν με την έναρξη της μουσικής και τερματίζονται με την παύση της. 
  • Η μουσική προκαλεί επικοινωνιακή απόκριση στο έμβρυο και όχι ο θόρυβος. Το έμβρυο δεν αποκρίνεται στην κολπική εφαρμογή δόνησης 68 dB (που αντιστοιχεί σε συζήτηση υψηλής έντασης). 
  • Οι αποκρίσεις γίνονται πιο σύνθετες με την πρόοδο της κύησης. Κατά τη διάρκεια της κύησης τα έμβρυα προβάλλουν τη γλώσσα ολοένα και περισσότερο.  

Εφαρμογές της μελέτης 

Τι ιατρικές εφαρμογές μπορεί να έχει ο ενδοκολπικός μουσικός πομπός; 
  • Το Babypod μπορεί να ανοίξει νέους ορίζοντες στην έρευνα της εμβρυικής ακοής και κώφωσης. Η απόκριση του εμβρύου στη μουσική μπορεί να αποδεικνύει ότι το έμβρυο δεν είναι κωφό. Οι κωφοί αντιλαμβάνονται τις δονήσεις, αλλά όχι τη μουσική. Εάν το έμβρυο δεν αποκριθεί κατά τη διάρκεια του υπερηχογραφήματος δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να ακούσει. Η αντίδραση εξαρτάται από τη νευρωνική δραστηριότητα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, έτσι αντίδραση μπορεί να παρατηρηθεί σε μεταγενέστερο υπερηχογράφημα. 
  • Μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ταχύτητα των υπερηχογραφημάτων. Η συσκευή αποτελεί σημαντική πρόοδο, διότι προκαλεί την κίνηση του εμβρύου επιτρέποντας στον χειριστή του υπερηχογράφου να διακρίνει όλες τις δομές πιο άνετα και, συνεπώς, ο χρόνος εξέτασης περιορίζεται. 
  • Προάγεται η νευρολογική ανάπτυξη του εμβρύου. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι κάθε είδος ηχητικής διέγερσης είναι χρήσιμο και, μάλιστα, όσο νωρίτερα παρέχεται τόσο καλύτερα. Η μουσική διεγείρει τη μάθηση της γλώσσας. 
  • Το γεγονός ότι η μητέρα μπορεί να μοιράζεται στιγμές χαλάρωσης με το μωρό της συμβάλλει στον περιορισμό του μητρικού στρες. Αυτό συνιστάται ιδιαίτερα για μητέρες που υποφέρουν από έντονο άγχος. Συνιστάται επίσης για τις στιγμές που η μητέρα διαπιστώνει μειωμένη εμβρυική δραστηριότητα, καθώς η μουσική που εκπέμπει η συσκευή προκαλεί αντίδραση του εμβρύου. Είναι επίσης απόλαυση για το έμβρυο να ακούει μουσική ταυτόχρονα με τη μητέρα, τον πατέρα και οποιονδήποτε άλλο μπορεί να ακούει. 
  • Ανοίγει σημαντικά προ- και μεταγεννητικά πεδία έρευνας σε πολλά επίπεδα. 
  • Επιτρέπει στο έμβρυο να συνδεθεί απευθείας με τη φωνή της μητέρας. 

Μπορεί κάθε έγκυος να παίζει ενδοκολπική μουσική 

για το αναπτυσσόμενο έμβρυο; 

  • Για τους σκοπούς της συγκεκριμένης επιστημονικής έρευνας, σχεδιάσαμε το πρωτότυπο ενός ενδοκολπικού μουσικού πομπού, το οποίο τελειοποιήσαμεΠροκειμένου όλα τα έμβρυα να επωφεληθούν από την ανακάλυψη αυτή και να ακούν καθαρά φωνές ή μουσική, εξουσιοδοτήσαμε την Babypod να χρησιμοποιήσει την ιδέα και την τεχνολογία μας. 
  • Η Babypod® είναι ένα μικρό, εύχρηστο ενδοκολπικό ηχείο που δεν επιφυλάσσει κανέναν κίνδυνο για την κύηση. Εισάγεται σαν ταμπόν και η μουσική μεταδίδεται με τη χρήση κινητού τηλεφώνου.  
  • Συνιστάται η χρήση να ξεκινάει τη 16η εβδομάδα της κύησης και να συνεχίζεται μέχρι τη γέννηση του μωρού, υπό την προϋπόθεση ότι η μητέρα δεν παρουσιάζει κάποια από τις εξής αντενδείξεις: διαστολή τραχήλου, κύηση υψηλού κινδύνου λόγω δυσπλασίας της μήτρας, πιθανότητα πρόωρου τοκετού, πρόωρη διάρρηξη μεμβράνης, πρόδρομο πλακούντα ή ενεργή κολπική λοίμωξη ή λοίμωξη του ουροποιητικού. 
  • Η χρήση του BabyPod® συνιστάται για διαστήματα 10 έως 20 λεπτών, μία ή δύο φορές την ημέρα. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο, όμως προτείνεται η συγκεκριμένη συχνότητα ώστε να μην διαταράσσονται οι κύκλοι ύπνου. 

Πώς αποκρίνεται το έμβρυο στην ομιλία; 

‎‎

  • Διενεργήσαμε μελέτες προκειμένου να αναλύσουμε την αντίδραση των εμβρύων στη φωνή της μητέρας και σε άλλες φωνές. Δεν διαπιστώθηκαν διαφορές ως προς την αντίδραση των εμβρύων στη φωνή της μητέρας σε σύγκριση με άλλες γυναικείες ή ανδρικές φωνές. Δεν παρατηρήθηκε καμία αντίδραση του εμβρύου στο άκουσμα φωνής, ακόμη και της μητέρας, έξω από τη μήτρα. ανεξαρτήτως της έντασης. 
  • Ωστόσο, τα έμβρυα αποκρίθηκαν στην ενδοκολπική εκπομπή οποιασδήποτε φωνής: ποσοστό σχεδόν 75 % των εμβρύων αποκρίθηκαν με κινήσεις του στόματος και της γλώσσας, χωρίς όμως προβολή της γλώσσας. 
  • Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η αντίδραση των εμβρύων στη φωνή του Mickey Mouse: το 17 % των εμβρύων πρόβαλαν τη γλώσσα τους στο άκουσμά της. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος χαρακτήρας της Disney μιλάει με φαλσέτο, δηλαδή με υψηλότερο, πιο μουσικό τόνο, τον οποίο χρησιμοποιούμε συχνά όταν μιλάμε σε βρέφη.

Το έμβρυο αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας; 

Όπως έχει ήδη αναφερθεί, το έμβρυο μόλις και μετά βίας μπορεί να ακούσει τη φωνή της μητέρας αν δεν ενταθεί. Η φωνή γίνεται αντιληπτή σαν ψίθυρος και δεν το ξυπνάει. Το έμβρυο μπορεί να αντιληφθεί και να θυμάται τις διακυμάνσεις στον ρυθμό και στον τονισμό της μητρικής φωνής, όμως οι ήχοι ακούγονται πνιγμένοι και ποικίλλουν σε τόνο και ηχόχρωμα. 
Θεωρήσαμε ότι, αν το έμβρυο μπορεί να αντιληφθεί ευκρινώς φωνές κατά τη διάρκεια της κύησης, τότε θα είναι ευκολότερο για το βρέφος να αναγνωρίσει φωνές μετά τη γέννα. 
Με την ενδοκολπική συσκευή που χρησιμοποιούμε στην έρευνά μας, καθένας μπορεί να μιλήσει στο έμβρυο. 

Ποια είδη ήχου και μουσικής προκαλούν μεγαλύτερη φωνητική διέγερση στα βρέφη;

Είναι ευκολότερο να κατανοήσουμε την απόκριση των εμβρύων αν σκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν. Εκείνο που διαφοροποιεί ένα έμβρυο από ένα βρέφος είναι το ηχομονωμένο περιβάλλον της μήτρας και ο βαθμός ανάπτυξης του εγκεφάλου, όμως οι ακουστικοί μηχανισμοί και τα πρωτογενή κυκλώματα του εγκεφαλικού στελέχους είναι ίδια. 
Όταν θέλουμε να επικοινωνήσουμε με ένα βρέφος, χρησιμοποιούμε ψηλότερο, πιο μουσικό τόνο. Με τον τρόπο αυτό διεγείρεται η επικοινωνία και προκαλούνται κινήσεις άρθρωσης ήχων, οι οποίες αποτελούν το στάδιο πριν από τη χρήση της γλώσσας. Η μουσική ρυθμίζει τους μηχανισμούς της προσοχής και της μνήμης. Γνωρίζουμε ότι είναι ευκολότερο να μάθει κανείς την προπαίδεια με μουσική ή να τη θυμάται με τη βοήθεια των στίχων ενός τραγουδιού. 
Οι χαμηλοί, μονότονοι τόνοι δεν προκαλούν διέγερση, ούτε και οι διαλείποντες, περιστασιακοί ή μονότονοι θόρυβοι ή ήχοι. Φανταζόμαστε ότι το έμβρυο δεν αποκρίνεται στις δονήσεις μη μουσικών ηχητικών κυμάτων που εκπέμπονται ενδοκολπικά, όπως ακριβώς τα μωρά δεν αντιδρούν στον θόρυβο ενός πλυντηρίου πιάτων. 

Γιατί υπάρχει διαφορετική απόκριση στο άκουσμα ομιλίας και στο άκουσμα μουσικής; 

Σύμφωνα με την υπόθεσή μας, ενεργοποιούνται διαφορετικά εγκεφαλικά κυκλώματα. Η ίδια αντίδραση παρατηρείται και στους ενήλικεςαποκρινόμαστε διαφορετικά στις λέξεις από ό,τι στη μουσική. 

Γιατί υπάρχουν κυκλώματα απόκρισης στη μουσική στον πρωτογενή φλοιό;

Διότι η μουσική είναι η αρχαιότερη μορφή επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων. Η μουσική ήταν η πρώτη γλώσσα, προηγήθηκε ακόμη και της ομιλίας. Πρόκειται για το σημαντικότερο ερέθισμα επικοινωνίας που διαθέτουμε. 
‎‎
Ο εγκέφαλός μας διαθέτει ειδικά κυκλώματα για τη μουσική: κάποια διεγείρουν την ευχαρίστηση, άλλα την κοινωνικότητα και άλλα τη μνήμη. Με τις έρευνές μας ανακαλύψαμε ότι υπάρχουν ειδικά κυκλώματα για την άρθρωση ήχων στον πρωτογενή εγκέφαλο.
‎ 

Σε τι ωφελεί η μουσική; 

Πού οφείλεται η παρουσία της μουσικής σε ολόκληρη την ιστορία; Σας προσκαλούμε να ανακαλύψετε την απάντηση στο Ιστολόγιο για τη γονιμότητα. 

Το έμβρυο αισθάνεται ευχαρίστηση όταν ακούει μουσική; 

Η μυελινοποίηση του κέντρου ευχαρίστησης του επικλινή πυρήνα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί τη 16η εβδομάδα. Δεν γνωρίζουμε σε ποιο ακριβώς σημείο ξεκινάει η λειτουργία του επικλινή πυρήνα κατά τη διάρκεια της κύησης, πιθανόν όμως αυτό να συμβαίνει μετά την 26η εβδομάδα. Αναμένουμε περισσότερα δεδομένα από τη μελέτη που εκπονούμε σε εγκύους, στο πλαίσιο της οποίας διενεργούμε απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού του εγκεφάλου μεταδίδοντας ταυτόχρονα μουσική ενδοκολπικά. 

Γιατί είναι καλό το έμβρυο να ακούει μουσική; 

Γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να μιλάμε στα βρέφη από τη στιγμή που γεννιούνται για την ενίσχυση της νευρολογικής διέγερσης. Πλέον έχουμε τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε πολύ νωρίτερα, γεγονός που αποτελεί τεράστια πρόοδο. 
 
 ‎